ساخت پنل خورشیدی

ساخت پنل خورشیدی

شاید برای شما هم جالب باشد اگر بدانید که می‌توانید با استفاده از لوازم ساده‌ای مانند شیشه و چسب اقدام به ساخت پنل خورشیدی کنید. این پنل‌های خورشیدی می‌توانند در تامین الکتریسیته لوازم کم مصرف و کوچک برقی مورد استفاده قرار بگیرند. در صورتی که دوست دارید در مورد ساخت پنل خورشیدی در خانه اطلاعات بیشتری به‌دست آورید، ادامه این مطلب مختص شما نگارش شده‌است.

ساخت پنل خورشیدی با شیشه و دیاکسید تیتانیوم

در ساده‌ترین روش ساخت پنل خورشیدی، از دی‌اکسید تیتانیوم و شیشه رسانا استفاده می‌شود. در ادامه روش ساخت پنل خورشیدی خانگی را با این دو ابزار ساده به شما آموزش می‌دهیم.

قدم اول ساخت پنل خورشیدی خانگی: تهیه دیاکسید تیتانیوم

 ابتدا باید برای تهیه دی‌اکسید تیتانیوم یک بسته پور دونات تهیه کنید. این پور حاوی مقدار زیادی دی‌اکسید تیتانیوم است و کار شما را در این قسمت راه می‌اندازد. سپس باید این پودر را به‌خوبی در آب حل کنید. در ادامه باید محلول خود را توسط کاغذ صافی یا هر نوع صافی که ناخالصی‌هایی مانند شکر و روغن را از محلول جدا کند عبور دهید. پس از اینکه محلول را صاف کردید می‌توانید برای از بین بردن سایر چربی‌هایی که در آن باقی مانده است محلول را تحت حرارت شدید کوره یا فر آشپزخانه قرار دهید. پس از یکی دو ساعت مطمئن می‌شوید که دیگر ناخالصی در محلول‌تان وجود ندارد.

قدم دوم: تهیه شیشه رسانا

 در قدم بعدی ساخت پنل خورشیدی باید در سایز مناسبی که مد نظرتان است شیشه رسانا تهیه کنید. در صورتی که نتوانستید از مغازه‌های بیرون شیشه رسانا پیدا کنید، نگران نباشید چرا که سایت‌های فروش لوازم خورشیدی این محصول را به‌سادگی در اختیارتان قرار می‌دهند.

قدم سوم: ترکیب دیاکسید تیتانیوم با اتانول

در این مرحله باید برای ساخت پنل خورشیدی دی‌اکسید تیتانیوم را با اتانول ترکیب کنید. برای هر دونات، یک میلی‌لیتر اتانول در نظر بگیرید. بعد از اینکه اتانول خالص را روی دونات ها ریختید آن را به‌وسیله همزن آزمایشگاهی به‌خوبی مخلوط کنید.

قدم چهارم: کاور کردن شیشه

در این مرحله از ساخت پنل خورشیدی همه سطح شیشه را به‌وسیله چسب نواری کاور کنید. سپس شروع کنید به آرامی یک قطره از محلول ساخته شده را روی شیشه بریزید. سعی کنید که محلول را به‌خوبی روی شیشه پخش کنید و اجازه دهید که روی آن خشک شود. سپس برای اینکه شیشه تان آماده استفاده شود ده بار این فرایند را تکرار کنید. در ادامه شیشه را روی حرارت گاز قرار دهید. رنگ شیشه ابتدا تیره می‌شود و پس از اینکه محلول تبخیر شد رنگ شیشه به سفید تغییر پیدا می‌کند. زمانی که رنگ شیشه سفید شد می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید.

 قدم پنجم: آماده کردن شیشه برای جذب طیف مرئی نور

در ادامه باید مقداری چای گیاهی دم کنید و شیشه‌ها را برای چندین ساعت درون چای قرار دهید تا لکه‌های رنگی روی آنها ایجاد شود. سعی کنید از چای‌های تیره رنگ استفاده‌کنید. ایجاد لکه‌های تیره روی شیشه‌ها به این معناست که پنل خورشیدی شما الان می‌تواند نورهای مرئی را جذب کند.

 قدم ششم: قرار دادن الکترود خنثی روی شیشه

در این مرحله از ساخت پنل خورشیدی باید سعی کنید روی شیشه را با لایه نازکی از گرافیت بپوشانید. ساده‌ترین راهکار برای استفاده از گرافیت این است که یک مداد سیاه نرم طراحی را بردارید و آن را به آرامی روی شیشه بکشید.

قدم هفتم: چسباندن شیشهها به یکدیگر

در این قسمت از ساختن پنل خورشیدی باید یک تکه پلاستیک نازک را بین دو عدد از شیشه‌ها قرار دهید. سپس محلول الکترولیت که می‌توانید آن را به‌سادگی از داروخانه تهیه کنید را به نسبت 3 به یک با اتانول ترکیب کنید و 3 قطره از آن را بین دو شیشه بریزید. سپس دو تکه شیشه را به‌وسیله گیره به محکمی به یکدیگر بچسبانید و اجازه دهید که محلول بین آنها باقی بماند.

مراحل ساختن پنل خورشیدی در خانه

قدم آخر ساخت پنل خورشیدی خانگی: تولید الکتریسیته

با قرار دادن پنل خورشیدی کوچک‌تان در مقابل خورشید و اتصال دو سر یک سیم بین دو قطعه شیشه مشاهده می‌کنید که شما با استفاده از ساده‌ترین لوازم موفق به ساختن پنل خورشیدی شدید. برق تولیدی این پنل‌ها بسیار کم است اما می‌توانید از آن برای روشن کردن ال ای دی کوچک یا شارژ کردن موبایل‌های ساده استفاده‌کنید.

پیام بگذارید