آیا پنل خورشیدی برای خانه کاربرد دارد؟

آیا پنل خورشیدی برای خانه کاربرد دارد؟

این روزها افراد زیادی از پنل‌های خورشیدی برای تامین انرژی برق مورد نیاز در خانه استفاده می‌کنند. در صورتی که ساکن مناطق آفتابی باشید، تولید برق توسط پنل‌های خورشیدی می‌تواند برای شما بسیار به صرفه باشد. با یکبار هزینه اولیه می‌توانید تا سال‌های طولانی از برق رایگان توسط پنل خورشیدی استفاده‌کنید. اگر دوست دارید در مورد پنل خورشیدی برای خانه اطلاعات جالبی به‌دست آورید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

چرا استفاده از پنل خورشیدی برای خانه؟

استفاده از پنل خورشیدی برای خانه می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. افرادی که ساکن مرکز و جنوب ایران هستند می‌توانند با نصب پنل خورشیدی برای خانه، یکبار برای همیشه هزینه‌های برق خود را از بین ببرند. در واقع شما ابتدا یک سرمایه‌گذاری کوچک انجام می‌دهید و تجهیزات مورد نیاز برای نصب و راه اندازی پنل خورشیدی را تهیه می‌کنید، سپس به‌وسیله همان سرمایه‌گذاری می‌توانید حداقل به‌مدت 30 سال از برق کاملا رایگان استفاده‌کنید.

استفاده از پنل خورشیدی برای خانه‌هایی که در مناطق دور افتاده و با فاصله از شبکه برق رسانی قرار گرفته‌اند به‌شدت ضروری است! چه لذتی بیشتر از اینکه بدون نیاز به وجود دکل برق، ستون، کابل کشی و… بتوانید در منزل خود از الکتریسیته استفاده‌کنید. همچنین قطع برق شهری و خاموشی به‌علت تعمیرات یا مصرف زیاد در فصل گرما نمی‌تواند منزل افرادی که از برق خورشیدی استفاده می‌کنند را خاموش کند.

قیمت پنل خورشیدی برای خانه

اگر برای تهیه پنل خورشیدی به قیمت فکر می‌کنید، باید بدانید که هزینه راه اندازی یک سیستم خورشیدی به عوامل زیادی بستگی دارد. این عوامل شامل جنس پنل خورشیدی، اندازه پنل، زیرساخت‌ها، مقدار برق مورد نیاز و… می‌شود. قیمت پنل‌های خورشیدی در سال‌های گذشته کاهش یافته‌است. به‌دلیل اینکه با پیشرفت تکنولوژی و دست یابی به فناوری‌های جدید، تولید پنل‌های خورشیدی ساده‌تر و مقرون به صرفه تر می‌شود.

انواع پنل خورشیدی برای خانه

اکثر پنل‌های خورشیدی موجود در ایران از جنس مونو کریستال و پلی کریستال هستند. هر دو این جنس‌ها از نوعی سیلیکون تهیه می‌شوند و مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه ویژگی آنها را بررسی می‌کنیم.

انواع پنل خورشیدی برای خانه

پنلهای خورشیدی مونو کریستالی

در این جنس از صفحات خورشیدی، سلول‌ها از یک کریستال تکی ساخته‌شده‌اند. سلول‌های خورشیدی مونو کریستالی از بالا به‌شکل گرد به نظر می‌رسند. در واقع با نگاه کردن به تک تک‌سلول‌ها مشاهده می‌کنید که اطراف آنها انحنا وجود دارد.

از مزایای پنل‌های خورشیدی مونو کریستالی این است که این پنل‌ها بیشترین بازدهی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. شما می‌توانید 20 درصد بازدهی را از پنل منو کریستالی خود انتظار داشته‌باشید. همچنین پنل‌های منو کریستالی کمترین فضا را اشغال می‌کنند. طول عمر این صفحات هم بین 25 تا 30 سال تخمین زده می‌شود. از معایب این نوع از صفحات خورشیدی هم باید اشاره کنیم که قیمت پنل‌های مونو کریستالی بالاست و هزینه بیشتری را نسبت به صفحات پلی کریستالی روی دستتان می‌گذارد.

پنلهای خورشیدی پلی کریستالی

زمانی که به صفحات خورشیدی پلی کریستالی نگاه کنید، متوجه زاویه‌دار بودن گوشه‌های هر سلول خواهید شد. در این صفحات سیلیکون‌ها کاملا مربعی هستند و انحنا ندارند. مهم‌ترین مزیت این نوع از پنل‌های قیمت آنهاست. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، پنل‌های خورشیدی پلی کریستال هزینه مناسبی دارند و هر فردی می‌تواند برای کاهش هزینه‌های برق خود از آنها استفاده کند. بازدهی این نوع از پنل‌های خورشیدی بین 13 تا 17 درصد است و مقداری پایین‌تر از پنل‌های خورشیدی مونو کریستالی قرار می‌گیرد. به‌دلیل تابش نور و شکل سیلیکون‌ها در این نوع از پنل خورشیدی، صفحات رنگ یک دستی نداشته و در قسمت‌های مختلف ممکن است به چندین طیف رنگ در بیایند. همچنین رنگ آبی در صفحات پلی کریستال پررنگ‌تر از سایر جنس‌های صفحات خورشیدی است.

پیام بگذارید