سولار پنل خورشیدی چیست

سولار پنل خورشیدی چیست

پنل‌های خورشیدی به‌زودی نقش زیادی در تامین برق دنیا ایفا می‌کنند. استفاده از این پنل‌ها مضرات تولید برق به‌روش سنتی را نداشته و می‌تواند به جلوگیری از گرمایش بیش از حد زمین کمک کند. پنل‌های خورشیدی کاربردهای زیادی در زمینه تجهیزات مخابراتی، کشاورزی، تامین برق بخش مسکونی و… دارند. در صورتی که تمایل دارید بدانید سولار پنل خورشیدی چیست؟ ادامه این مطلب را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

سولار پنل خورشیدی چیست؟

برای پاسخ دادن به اینکه سولار پنل خورشیدی چیست؟ باید ابتدا با مقدمات پنل‌های خورشیدی آشنا شوید. پنل خورشیدی در واقع دستگاهی است که نور خورشید را به انرژی برق تبدیل می‌کند. ذرات نور خورشید از اشعه‌هایی به نام فوتون به وجود آمده است. سولار پنل خورشیدی فوتون‌های نور را به الکتریسیته تبدیل می‌کند و می‌تواند در تامین برق پاک نقش زیادی داشته‌باشد.

سولار پنل خورشیدی چیست؟

تاریخچه پنل های خورشیدی

برای اینکه بدانید سولار پنل خورشیدی چیست باید ابتدا در مورد تاریخچه آن اطلاعات به‌دست آورید. تاریخچه پنل‌های خورشیدی به بیش از 100 سال قبل بر می‌گردد. زمانی که ادموند بکرل اثر فتوولتائیک را کشف کرد، پنل‌های خورشیدی پا به این دنیا گذاشتند. در سال 1893 چارلز فریتز با الهام گرفتن از ایده بکرل اولین پنل خورشیدی دنیا را اختراع کرد. پنل خورشیدی اولیه متشکل از پوشش ورقه‌ای از سلنیوم و لایه نازکی از طلا بود.

سال‌ها بعد راسل اوهل، مخترع آمریکایی اولین پنل خورشیدی سیلیکونی دنیا را در 1941 اختراع کرد و این فناوری را یک قدم به چیزی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنیم نزدیک‌تر نمود. پس از اختراع پنل‌های خورشیدی سیلیکونی این فناوری اولین بار در ماهواره‌های فضایی به کار گرفته شد. مردمان عادی احتمالا اولین پنل‌های خورشیدی زندگی شان را روی ماشین‌حساب‌ها مشاهده کردند.

امروزه پنل‌های خورشیدی در طیف زیادی از محیط‌ها کاربرد دارند. بله شما هنوز هم می‌توانید پنل‌های خورشیدی را روی ماشین حسابتان پیدا کنید اما باید بدانید که از پنل‌های خورشیدی برای تامین انرژی ساختمان‌های مسکونی، تجاری، کشاورزی و… هم استفاده می‌شود. جالب است که بدانید برق دفتر مرکزی گوگل در کالیفرنیا از طریق پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود.

مزایای استفاده از پنل خورشیدی

حالا که پاسخ پرسش سولار پنل خورشیدی چیست را یافتیم وقت آن است که بدانیم مزایای استفاده از این تکنولوژی چیست؟ استفاده از پنل‌های خورشیدی بهترین راهکار تامین برق برای مکان‌هایی است که خارج از شبکه برق رسانی شهری قرار گرفته‌اند. با استفاده از پنل خورشیدی می‌توانید هزینه‌های کابل کشی و نصب دکل‌های برق را از بین ببرید و به‌سادگی در دور افتاده‌ترین مکان‌ها برق مورد نیاز خود را تامین کنید. در صورتی که از سیستم پنل خورشیدی خود به‌خوبی نگهداری کنید، این سیستم حداقل 30 سال برق رسانی شما را تامین می‌کند.

از دیگر مزایای استفاده از پنل‌های خورشیدی این است که استفاده از آن رایگان، پاک و تجدید پذیر است. استفاده شما از این انرژی گرمایی برای زمین تولید نمی‌کند، آلودگی ندارد و همچنین موجب کاهش منابع و ذخایر سوخت هم نمی‌شود. به همین علت پنل‌های خورشیدی مناسب‌ترین منبع تولید برق در مکان‌های آفتابی هستند.

آخرین مزیت استفاده از پنل‌های خورشیدی این است که شما می‌توانید با پرداخت یک هزینه اولیه برای خرید تجهیزات این سیستم، به‌مدت 30 سال از برق کاملا رایگان آن استفاده‌کنید. به همین علت تامین برق توسط پنل‌های خورشیدی به‌شدت به صرفه است و حدودا 20 سال برق رایگان را برای شما تضمین می‌کند.

جمعبندی

در این مطلب به این سوال که سولار پنل خورشیدی چیست پاسخ دادیم و گفتیم که تاریخ اختراع پنل‌های خورشیدی به بیش از صد سال پیش بر می‌گردد. همچنین مزایای استفاده از این تکنولوژی را بیان کردیم و متوجه شدیم که استفاده از پنل‌های خورشیدی می‌تواند کاربردهای زیادی در تامین برق داشته‌باشد. در صورتی که تمایل دارید برای تهیه پنل‌های خورشیدی اطلاعات بیشتری به‌دست آورید، با ما در تماس باشید.

پیام بگذارید