نیروگاه خورشیدی خانگی

نیروگاه خورشیدی خانگی

چقدر نیروگاه خورشیدی خانگی را می‌شناسید؟ از این نیروگاه با عنوان rooftop solar plants نیز یاد می‌شود. استفاده از این نیروگاه در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی مواجه شده است. تا جایی که در بسیاری از واحدهای تجاری و صنعتی پیشرفته و متمدن، شاهد بهره برداری از این نیروگاه خواهیم بود. این نیروگاه‌ها شدیدا مورد حمایت و توجه بسیاری از سازمان‌ها مانند: ساتبا و همچنین سازمان‌های انرژی تجدید پذیر، قرار گرفته‌اند.

کشور ما از جمله کشورهایی است که به سبب برخورداری از شرایط اقلیمی بسیار ایده‌آل، قابلیت بهره برداری از نیروگاه خورشیدی را در بر دارد. این نیروگاه‌ها مزایا و فواید بسیار زیادی را برای مصرف کنندگان به همراه دارند. بنابراین دور از ذهن نیست که شاهد موارد استفاده‌ی گسترده از آنها در صنایع مختلف باشیم. با سرمایه گذاری در این زمینه می‌توان علاوه بر محافظت از محیط زیست، شاهد صرفه جویی قابل توجهی در منابع انرژی نیز باشیم.

نیروگاه خورشیدی خانگی چیست؟

نیروگاه خورشیدی خانگی نوعی سیستم فتوولتائیک است که با نصب بر روی سقف محل کار و یا خانه، انرژی مورد نیاز را تامین می‌کند. انرژی خورشیدی خانگی می‌تواند به عنوان منبع بی پایان انرژی جهت بسیاری از مصارف خانگی به شمار برود. این نیروگاه با بهره برداری از انرژی خورشیدی می‌تواند در تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز برای مصارف مختلف، نقش بسزایی داشته باشد. در این روش با بهره برداری از انرژی پاک خورشیدی، می‌توان اقدام به تولید برق خورشیدی نمود. همچنین در بسیاری از موارد برای تولید انرژی گرمایشی و انواع انرژی‌های دیگر نیز از این انرژی پاک بهره برداری می‌شود.

 این انرژی در کنار عملکرد فوق العاده، مزایای بسیار زیادی را نیز برای مصرف کنندگان به همراه خواهد داشت. لذا امروزه محبوبیت بسیار زیادی را از آن خود نموده است. به طوری که در بسیاری از صنایع موفق نیز می‌توان شاهد بهره برداری از آن بود.

عملکرد نیروگاه:

یکی از موارد بسیار مهم برای بهره برداری از نیروگاه خورشیدی خانگی، توجه به عملکرد آن است. عملکرد این نیروگاه به نحوی است که با تابش نور خورشید به سطح پنل‌های خورشیدی، انرژی مورد نظر توسط سطوح دریافت شده و به انرژی الکتریکی مورد نیاز، تبدیل خواهد شد. از این طریق مصرف کنندگان بدون هیچ آلودگی و همچنین تخریب محیط زیست، می‌توانند به انرژی الکتریکی مورد نیاز خود دست یابند. از این رو در بسیاری از صنایع شاهد بهره برداری از این تجهیزات کاربردی هستیم.

در نیروگاه خورشیدی خانگی از سیستم‌های مناسبی برای متمرکز کردن انرژی خورشیدی بهره برداری می‌شود. سپس انرژی خورشیدی متمرکز شده توسط سیستم‌های مناسب به انرژی الکتریکی مبدل شده و می‌تواند نقش بسزایی در تامین برق مورد نیاز مخاطبین داشته باشد. در ضمن از این نیروگاه برای گرم کردن آب استخر و یا تامین آبگرم مورد نیاز بسیاری از خانه‌ها و مراکز صنعتی نیز بهره برداری می‌شود.

نیروگاه خورشیدی

مزایای استفاده از نیروگاه خورشیدی خانگی:

یکی از دلایل بسیار مهم که محبوبیت بهره برداری از نیروگاه خورشیدی خانگی را به همراه داشته است، مزایای استفاده از آن می‌باشد. با بهره برداری از این نیروگاه می‌توان به مزایای فوق العاده‌ای دست یافت.

  1. همانطور که می‌دانید انرژی خورشیدی نوعی انرژی تجدید پذیر است. بنابراین هرگز تمام نشده و از بین نیز نمی‌رود.
  2. با توجه به شرایط اقلیمی کشور ما، می‌توان در طول روز شاهد تابش قابل توجه نور خورشید بود. در بسیاری از شهرهای کشور ما، روزهای بسیار زیادی در طی سال، آفتابی است. بنابراین استفاده از این نیروگاه بسی مفید و مقرون به صرفه خواهد بود.
  3. این انرژی از جمله انرژی‌هایی است که بدون تخریب محیط زیست می‌توان از آن بهره برداری کرد. این انرژی دوستدار محیط زیست بوده و تاثیر بسزایی بر روی سلامت و حفاظت از آن خواهد داشت.
  4. در بهره برداری از نیروگاه خورشیدی خانگی، شاهد استفاده از تجهیزات خاص خواهیم بود. این تجهیزات به نحوی طراحی و تولید شده‌اند که طول عمر بالایی را پشتیبانی می‌کنند.

پیام بگذارید