پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی چیست؟

آیا می‌دانید پنل خورشیدی چیست؟! بشر با استفاده از دانش و تجربه، همواره به دنبال دست یافتن به منابع جدید برای رفع نیازهای خود است. همانطور که از انرژی باد برای تامین بسیاری از نیازهای بشریت بهره برداری شده است، از انرژی خورشید نیز می‌توان به بهترین نحو بهره برداری کرد. نور و حرارت خورشید می‌توانند قدرت قابل توجهی را به همراه داشته باشند که تامین کننده‌ی بسیاری از نیازهای بشریت به شمار می‌روند. با توجه به این امر که انرژی خورشیدی از انرژی‌های تجدید پذیر است که با سرعت بیشتری تجدید می‌شود، استفاده از آن بسی مفید و کاربردی خواهد بود. در ضمن این انرژی هرگز به طبیعت آسیب نرسانده و دوستدار طبیعت نیز خواهد بود.

برای اینکه بتوان از این انرژی به بهترین نحو بهره برداری کرد، نیازمند استفاده از تجهیزات مناسبی خواهیم بود. همانطور که می‌دانید، کشور ما از جمله کشورهایی است که سالانه نور و حرارت بسیار زیادی از خورشید را جذب می‌کند. لذا به راحتی و با استفاده از تجهیزات مناسب می‌توان اقدام به راه اندازی نیروگاه‌های مناسب نمود.

پنل خورشیدی چیست و عملکرد آن چگونه است؟

شاید این سوال نیز برای شما پیش آید که: پنل خورشیدی چیست؟ اگر بخواهیم به توضیح این تجهیزات بپردازیم، می‌توان گفت که: (پنل‌های خورشیدی همان صفحات خورشیدی هستند که با مونتاژ سلول‌های خورشیدی تولید شده‌اند.) با بهره برداری از این انرژی می‌توان به:

  • گرما
  • سرمایش
  • روشنایی طبیعی
  • الکتریسیته
  • سوخت

و بسیاری از انرژی‌های دیگر دست یافت. فناوری‌های خورشیدی این امکان را فراهم می‌کنند که نور خورشید بتواند از طریق پنل‌های خورشیدی تشعشعات خورشید را متمرکز نموده و به انرژی الکتریکی مورد نیاز تبدیل نماید.

عملکرد این پنل‌ها چگونه است؟!

در پاسخ به این سوال که: پنل خورشیدی چیست و چگونه کار می‌کند؟! می‌توان به صفحاتی اشاره نمود که انرژی و نور خورشید را دریافت نموده و به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. این صفحات به صورت نیمه هادی طراحی و ساخته شده‌اند. وظیفه‌ی اصلی آنها، تبدیل انرژی نورانی و حرارتی خورشیدی به انرژی الکتریکی است. از این صفحات با عنوان فتوولتائیک نیز یاد می‌شود.

در طراحی و تولید این صفحات از لایه‌های سیلیکونی، لایه‌های بور و همچنین لایه‌های فسفری بهره برداری شده است. همچنین در تولید این صفحات از یک نیمه هادی در زیر شیشه‌ی غیر انعکاسی نیز بهره برداری شده است. بنابراین این طراحی منحصر بفرد موجب می‌شود که انرژی دریافت شده از فوتون‌های نور خورشید، برق DC تولید نمایند. با کنار هم قرار دادن تعداد زیادی از سلول‌های خورشیدی می‌توان اقدام به تولید یک ماژول خورشیدی نمود. همچنین با کنار هم قرار دادن چند ماژول خورشیدی می‌توان اقدام به تولید یک پنل خورشیدی کرد.

فواید پنل خورشیدی

موارد استفاده از پنل خورشیدی چیست؟

شاید این سوال نیز برای شما پیش آید که: موارد استفاده از پنل خورشیدی چیست؟! همانطور که در عملکرد این تجهیزات اشاره شد، این صفحات نور و حرارت را از خورشید دریافت نموده و به جریان برق تبدیل می‌کنند. امروزه با وجود پیشرفت دانش و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن، شاهد تولید انواع این صفحات هستیم که در بسیاری از موارد مختلف، می‌توان از آنها استفاده کرد.

قدرت تولید انرژی در پنل خورشیدی به قدری است که می‌توان از آنها در بسیاری از موارد مختلف استفاده کرد. بسیاری از سرمایه گذاران با راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی، گام‌‎های هدفمندی در جهت تامین انرژی الکتریسیته برداشته‌اند. اگر بخواهیم به کاربرد و موارد استفاده ایده‌آل از آنها اشاره کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرم کردن خانه
  • تامین انرژی مورد نیاز برای ساختمان
  • تامین انرژی مورد نیاز برای شارژ باتری‌ها
  • گرم کردن آب استخر
  • ایجاد سیستم‌های تهویه مطبوع
  • تامین آب گرم برای استفاده
  • تامین روشنایی برای فضاهای باز

و بسیاری از موارد دیگر. امروزه افراد توانمند با بهره برداری از دانش تخصصی و حرفه‌ای، گام‌های هوشمندانه‌ای در زمینه‌ی بهره برداری از پنل خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز خود، برداشته‌اند.

پیام بگذارید