انرژی های نو در حال رونق هستند

انرژی های نو در حال رونق هستند

”نوآوری” هزینه ها را کاهش می دهد و به آینده بهتر تحقق می‌بخشد و این عمل با وجود انرژی های نو و انرژی های تجدید پذیر معنا پیدا میکند.

استفاده از مجموعه انرژی های تجدید پذیر، هنوز کمتر از یک درصد از کل مصرف انرژی در کشور است و به سرعت در حال گسترش است. این بدان معناست که انرژی‌های تجدید پذیر به طور فزاینده‌ای جایگزین سوخت‌های فسیلی «کثیف» در بخش برق می‌شوند و از انتشار کمتر کربن و سایر انواع آلودگی بهره می‌برند. به طوری که این صنعت به زودی حجم عظیمی از فعالیت های صنعتی را در بر می گیرد.

چارت مقدار تولید برق از انرژی های نو بر اساس TWh

پیشرفت انرژی های نو

انرژی های تجدید پذیر که اغلب به عنوان انرژی پاک شناخته می شود، از منابع طبیعی یا فرآیندهایی به دست می آید که دائماً جایگزین می شوند. به عنوان مثال، نور خورشید همچنان می درخشد و باد می وزد، حتی اگر در دسترس بودن آنها به زمان و آب و هوا بستگی داشته باشد.

در حالی که انرژی های پاک اغلب به عنوان یک فناوری جدید در نظر گرفته می شود، اما استفاده از نیروی طبیعت برای مدت طولانی قبل از این هم برای گرمایش، حمل و نقل، روشنایی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گرفته است.

باد به قایق ها برای حرکت در دریاها و به آسیاب های بادی برای آسیاب کردن غلات نیرو می دهند. خورشید گرما را در طول روز فراهم میکند و به شعله ور شدن آتش کمک میکند.

 اما در حدود 500 سال گذشته، انسان‌ها به طور فزاینده‌ای به منابع انرژی ارزان‌ تر و کثیف ‌تر، مانند ذغال سنگ و گاز و مشتقات آنها روی آورده‌اند.

اکنون که راه‌های مبتکرانه و کم‌هزینه ‌تری برای جذب و حفظ انرژی بادی و خورشیدی داریم، انرژی‌های نو و تجدید پذیر به منابع انرژی مهم‌ تری تبدیل شده‌اند که بیش از ۱۲ درصد از تولید انرژی ایالات متحده را تشکیل می‌دهند.

گسترش انرژی‌های تجدید پذیر در مقیاس‌های بزرگ و کوچک اتفاق می‌افتد، از مزارع بادی غول‌پیکر فراساحلی گرفته تا پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام خانه‌ها، که می‌توانند برق را دوباره به شبکه بفروشند.

 حتی در بعضی نقاط جغرافیایی ( آلاسکا، کانزاس و میسوری ) برای ، کل جوامع روستایی گرمایش و روشنایی به انرژی های تجدید پذیر متکی هستند. که قطعاً در آینده ای نه چندان دور، ایران هم جزو این مناطق خواهد بود.

همانطور که استفاده از انرژی های تجدیدپذیر همچنان در حال رشد است، هدف اصلی مدرن سازی شبکه برق ،هوشمندترکردن، ایمن تر کردن و ادغام بهتر سیستم ها در سراسر مناطق خواهد بود.

شغل در انرژی های تجدید پذیر

افزایش روزافزون موقعیت های شغلی در زمینه انرژی های تجدید پذیر، یکی از مهم ترین عوامل برای تشخیص پیشرفت این صنعت نو است.

انرژی کثیف

انرژی های تجدید ناپذیر یا فسیلی شامل سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز و ذغال سنگ می شود. منابع انرژی تجدید ناپذیر فقط در مقادیر محدودی در دسترس هستند. وقتی گاز را در ایستگاه پمپاژ می کنیم، از یک منبع محدود تصفیه شده از نفت خام استفاده می کنیم که از دوران ماقبل تاریخ وجود داشته و انسان با مصرف بی رویه آن به زودی محتاج انرژی دیگری می شود.

منابع انرژی تجدید ناپذیر معمولاً در بخش‌های خاصی از جهان یافت می‌شوند، که باعث شده در برخی کشورها نسبت به سایرین فراوان‌تر باشند.

در مقابل، هر کشوری به نور خورشید و باد دسترسی دارد. اولویت‌ بندی انرژی‌های تجدید پذیر همچنین می‌تواند امنیت ملی را با کاهش اتکای یک کشور به صادرات از کشورهای غنی از سوخت‌های فسیلی بهبود بخشد و منبع بی پایانی از درامد را برای آن کشور فراهم آورد.

بسیاری از منابع انرژی تجدید ناپذیر می توانند محیط زیست یا سلامت انسان را به خطر بیندازند. به عنوان مثال، حفاری نفت ممکن است به استخراج و تخریب نواری از جنگل های شمالی کانادا نیاز داشته باشد یا فن آوری مرتبط با شکستگی می تواند باعث زلزله و آلودگی آب شود و نیروگاه های ذغال سنگ هوا را آلوده کنند.
و در نهایت، همه این فعالیت ها به گرم شدن کره زمین کمک می کنند.

 

انرژی های تجدید پذیر و ما

حمایت از انرژی های تجدید پذیر یا سعی بیشتر به استفاده از آنها در محل کار و زندگی می تواند انتقال به آینده انرژی پاک را سرعت ببخشد.

سرنوشت زمین، آینده نسل بشر و خودمان همیشه دست خودمان بوده نه دست زمین و یا آیندگان. پس صحیح فکر کردن و تصمیم درست گرفتن راجع به این موضوع مهم، بهترین و مورد نیاز ترین راه برای زندگی است.

ما در زمانه ای زندگی میکنیم که پروژه های بسیار بزرگی در باره انرژی های نو و انرژی های تجدید پذیر در حال به ثمر رسیدن هستند. سال 2025، سالی است که بسیاری از سیاستمداران بزرگ دنیا برنامه های خود را تنظیم کرده اند تا تحولی در نوع تولید انرژی ها و کسب درآمد از آنها به وجود آورند.

پروژه های بزرگ جهانی در حال انجام است و نکته قابل توجه راجع به این موضوع، عقب نماندن سبک زندگی ما از این تحول می باشد.

هیچ دلیلی بالا تر از سلامت خودمان و فرزندانمان برای سمت دادن زندگی ها به سوی انرژی های پاک نیست. اما اقتصاد در کشور و حتی در جهان نیز در حال زیر و رو شدن است و زمان آن فرا رسیده تا با چشمانی باز، جایی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم.

پیام بگذارید