انواع نیروگاه خورشیدی

انواع نیروگاه خورشیدی

آیا انواع نیروگاه خورشیدی را می‌شناسید؟! انرژی خورشیدی یکی از انرژی‌های بسیار مناسب است که در سال‌های گذشته به مزایای آن پی برده‌اند. با استفاده از این انرژی می‌توان به منابع بسیار ارزشمندی دست یافت که نه تنها هزینه‌ی بسیار کمی را در بر دارند بلکه بر روی محیط زیست نیز تاثیرات مخربی نخواهند داشت.

بسیاری از محققین و پژوهشگران به این امر مهم پی بردند که از انرژی خورشیدی در نیروگاه‌ها نه تنها می‌توان برای تولید نور، بلکه برای تولید حرارت نیز می‌توان استفاده کرد. این امر موجب افزایش محبوبیت و موارد استفاده‌ی گسترده از این انرژی نیز شده است.

شناخت انواع نیروگاه خورشیدی:

به طور کلی می‌توان انواع نیروگاه خورشیدی را به دو دسته تقسیم بندی کرد.

  1. نیروگاه فتوولتائیک
  2. نیروگاه حرارتی

هر کدام از این نیروگاه‌ها با بهره برداری از انرژی‌های مختلف خورشید، عملکردهای متفاوتی دارند. این امر موجب می‌شود که در زمینه‌های مختلفی تامین انرژی نموده و نیاز بسیاری از مخاطبین را رفع نمایند. برای درک بیشتر عملکرد هر کدام از این نیروگاه‌ها به توضیح بیشتری در مورد آنها خواهیم پرداخت:

نیروگاه فتوولتائیک:

یکی از انواع نیروگاه خورشیدی، نیروگاه فتوولتائیک است. در این نیروگاه می‌توان شاهد تولید الکتریسیته بود. عملکرد آن به نحوی است که: (فوتون‌های خورشیدی با استفاده از سلول‌های آن به طور مستقیم به الکتریسیته تبدیل می‌شود.) با این روش می‌توان به راحتی اقدام به تولید برق نمود. برق تولید شده در این نیروگاه نه تنها برای مصرف بسیار مناسب است، بلکه از آن جهت تامین انرژی شبکه برق نیز بهره برداری می‌شود.

اگر بخواهیم به یکی از پرطرفدارترین و همچنین اقتصادی‌ترین نیروگاه‌ها در سطح جهان اشاره کنیم، قطعا شاهد نام این نیروگاه خواهیم بد. این نیروگاه تجدید پذیر مزایای بسیار زیادی را برای سرمایه گذاران به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که در این نیروگاه‌ها هیچ نوع قطعه مکانیکی مورد استفاده قرار نگرفته است. مگر در برخی از نیروگاه‌ها که از ترکر استفاده شده باشد.

نیروگاه حرارتی خورشیدی از انواع نیروگاه خورشیدی:

از دیگر انواع نیروگاه خورشیدی، می‌توان به نیروگاه‌های حرارتی اشاره کرد. همانطور که می‌دانید در نیروگاه‌های فتوولتائیک جهت تولید برق از انرژی نور خورشید بهره برداری می‌شود. این در حالی است که در نیروگاه‌های حرارتی جهت تولید برق از انرژی حرارتی خورشید استفاده می‌کنند. به این طریق که از انرژی خورشید برای گرم کردن برخی از مایعات استفاده شده و سپس با فرایندهای مختلف و هوشمندانه‌ای شاهد تولید برق خواهیم بود. عملکرد این نیروگاه‌ها به نحوی است که:

حرارت خورشید برای گرم کردن مایعات به آنها انتقال داده می‌شود. گرم شدن بیش از حد مایعات می‌تواند بخار آنها را به همراه داشته باشد. حال از این بخار برای تبدیل توربین‌ها استفاده می‌شود. انرژی مکانیکی پدید آمده از این طریق، با استفاده از یک ژنراتور به برق تبدیل می‌شود. لازم به ذکر است که دانشمندان و پژوهشگران از روش‌های مختلفی برای انتقال حرارت و تولید برق در این نیروگاه‌ها استفاده کرده‌اند. بنابراین دور از ذهن نیست که شاهد انواع مختلف نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی باشیم.

راه اندازی انواع نیروگاه خورشیدی

انواع نیروگاه خورشیدی حرارتی کدامند؟

انواع نیروگاه خورشیدی حرارتی با استفاده از سیستم‌های مناسب، اشعه‌ی خورشید را در یک نقطه متمرکز می‌نمایند. این روش موجب می‌شود که بتوانند مایع را به دمای مناسب جهت بخار، برسانند.

  • نیروگاه خورشیدی از نوع دریافت کننده مرکزی با همان هلیوستات
  • نیروگاه خورشیدی سهموی خطی
  • نیروگاه دودکش خورشیدی
  • نیروگاه بشقابک سهموی یا استرلینگ
  • نیروگاه خورشیدی کلکتورهای فرنل (Fresnel Collector)

راه اندازی انواع نیروگاه خورشیدی می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای محیط زیست و سرمایه گذاران به همراه داشته باشد. مهمترین امر در این زمینه، تولید انرژی برق توسط یک منبع تجدید پذیر است. برای اینکه بتوانید در این زمینه به موفقیت‌های بزرگ دست یابید، بهتر است از دانش و تخصص افراد ذیصلاح استفاده کنید. دریافت مشاوره در زمینه‌ی راه اندازی این نیروگاه‌ها، می‌تواند اطلاعات دقیق و ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد. 

پیام بگذارید